середа, 13 листопада 2013 р.

ПЕРСОНАЛЬНИЙ БЛОГ ВИКЛАДАЧА ТА ЙОГО МІСЦЕ В УМОВАХ ВПРОВАДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ


ПЕРСОНАЛЬНИЙ БЛОГ ВИКЛАДАЧА ТА ЙОГО МІСЦЕ В УМОВАХ ВПРОВАДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Ткачук Г.В., Стеценко Н.М.
Україна, м.Умань,
 Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Аbstract: We describe the role and place a personal blog in the implementation of e-learning. Provide specific examples of your blog in the learning process to maintain discipline "New Information Technologies".

Кeywords: information Technology, distance Learning, blog, learning process, e-learning.

Одним із аспектів впровадження дистанційного навчання у ВНЗ є повне забезпечення студентів навчально-методичними матеріалами з конкретної навчальної дисципліни. Такими матеріалами є навчальний план, робоча програма, мультимедійні ресурси, електронні підручники та посібники, матеріали лекцій, лабораторних та практичних робіт, методичні рекомендації до виконання самостійної роботи тощо. Розміщення цих матеріалів в більшості ВНЗ на сьогоднішній день здебільшого зосереджено на спеціальних платформах дистанційного навчання, наприклад, Moodle, aTutor, ILIAS, eFront, які мають відповідний інструментарій та дають змогу розміщувати структуровані матеріали з відповідних дисциплін за напрямами підготовки та організовувати дистанційне навчання.

Відповідно до Положення про атестацію електронного навчального курсу на рівні ВНЗ та МОН України [1] всі електронні навчальні курси повинні мати уніфіковану структуру. Тобто, структура кожного курсу повинна містити набір конкретних інформаційних блоків і відходження від загальної подачі матеріалу не припустима. З одного боку, такий підхід є оптимальним, оскільки студент конкретно знає, що йому потрібно для успішної здачі заліку чи екзамену, чітко бачить структуру курсу та потрібні теми для вивчення, питання, які виносяться на самостійне опрацювання. З іншого боку, така організація роботи не дає змогу викладачу розширити межі пізнання студента, вийти за рамки навчальної дисципліни та активізувати творчу діяльність студента.
Персональний блог викладача покликаний зняти обмеження на навчання, розширити кругозір студентів, сприяти поглибленому вивченню дисципліни та залучати до активної співпраці між викладачем та студентами.
Блог (інша назва – веб-журнал) – це веб-сайт, основний зміст якого постійно оновлюється новими записами, що можуть містити інформаційні ресурси різних форматів (текстові, графічні, звукові та відеоресурси), і відображається у хронологічному порядку [2].
 Кожен запис у блозі має тему, зміст, дату і час публікації. До кожного запису можуть додаватися коментарі інших користувачів-учасників, що дає змогу створювати дискусію з приводу тієї чи тієї теми. Сукупність цих записів утворює хронологічну структуру блогу, в якій останній запис завжди відображається на початку, а перший в кінці, тобто в зворотному порядку.
Вміст блогу можна уявити як послідовність рядків, які містять записи в хронологічному порядку з датами їхньої публікації автором. Оскільки з часом таких записів стає дуже багато, то на сторінках веб-журналу виводиться посилання на архів, тобто на попередні записи, які згруповано за місяцями і роками. Така навігація блогу в хронологічному порядку є дуже зручною для перегляду.
Блог може складатися з декількох тематичних розділів, які містять записи відповідно до його тематики. Наприклад, «Матеріали до практичних занять» – тут викладач може розміщувати додаткові матеріали для практичних занять за темами, «Завдання для студентів» – в цьому розділі студенти можуть отримати завдання для самостійної роботи та отримати інструкції щодо їх виконання, «Зразки виконаних робіт» або «Приклади» – викладач може розміщувати найкращі роботи своїх студентів, тощо.
Крім того, у блозі можна описувати події кожного дня, кожного заняття, кожного освітнього заходу, розклад занять, висвітлювати роботу активних та пасивних учасників навчального процесу, цікаві матеріали для роздумів та ін. Викладач може ставити запитання студентам, а студенти відповідати на них та дискутувати.
Блог є соціальним середовищем, навколо якого може бути сформована група користувачів, які цікавляться його тематикою, або знають особисто автора (чи авторів). Для студентів така діяльність не є новою, оскільки більшість з них зареєстровані в таких соціальних мережах як Connect.ua, vk.com, http://www.odnoklassniki.ru/, які за технологіями дуже схожі на організацію роботи блогу. Саме тому блог доцільно використовувати в навчальному процесі, сформувавши групу з студентів і організувавши їх спільну діяльність.
Для проведення такого дослідження нами було створено персональний блог для підтримки навчальної дисципліни «Нові інформаційні технології» – http://galanet82nit.blogspot.com/ та залучено більше 200 студентів до участі в роботі блогу та читання його матеріалів.
На сторінках блогу публікуються всі спірні або проблемні моменти у вивченні дисципліни, подається цікаві додаткові матеріали у вигляді відеороликів, публікацій, аудіолекцій, ведеться опитування студентів для кращого розуміння їх рівня володіння матеріалом, подаються зразки найкраще виконаних завдань та описуються помилки, які допускаються при виконанні лабораторних робіт.
Така діяльність є досить ефективною, оскільки викладач завжди тримає «на пульсі» навчальний процес, бачить як працюють студенти, кому потрібна допомога, а кому варто ускладнити завдання для удосконалення навичок та збільшення рівня знань. Тобто, окрім розвитку творчого потенціалу студентів, блог дає змогу оптимізувати навчальний процес, побачити «сильних» студентів та розвивати їх.
Ефективність використання персонального блогу викладача в навчальному процесі очевидна, оскільки якісно впливає на всебічний розвиток особистості, розкриває перспективи для поглибленого вивчення дисципліни, дає змогу розвивати творчий потенціал студентів.

Список використаних джерел
1. Положення про атестацію електронного навчального курсу  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/images/gr/obg/2010/08_06_10.pdf.
2. Стеценко Г.В. Особливості використання освітніх веб-журналів в процесі організації навчальної діяльності / Г.В.Стеценко // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету / Гол.ред.: М.Т.Мартинюк – Умань: СПД Жовтий, 2008 – Ч.4. – С.151-156.

Немає коментарів:

Дописати коментар